Blog

Jak nastavit prodejní cenu #2

Tímto článkem navazujeme na metody cenotvorby. Dozvíte se o dalších cenových strategiích, psychologii působení cen, významu segmentace trhu, i o tom, jak vám se stanovením cen může pomoci software Allegro.

Cenové strategie

Penetrační cenu použijeme pro nový produkt, se kterým vstupujeme na trh a chceme si „utrhnout“ část zákazníků pro sebe. Produkt nabídneme za nižší cenu než konkurence. Dlouhodobě je strategie neudržitelná, můžeme skončit ve ztrátě. Je vhodné se zamyslet co můžeme zákazníkovi nabídnout navíc, aby měl zájem produkt koupit opakovaně i poté, co cenu později navýšíme. Příkladem může být dopravné zdarma, sleva na příští nákup, věrnostní program, drobné dárky k objednávce a další.

Příklad exklusivní značky za vysokou cenu

Prestižní cena cílí na zákazníky s vyšším společenským statusem, kteří vysokou cenu vnímají jako známku exklusivity a kvality.

 

Jedinečný produkt, který nemá na trhu zatím konkurenci, nabízí příležitost stanovit vysokou počáteční cenu a „slíznout všechnu smetánku“. Této strategii se říká skimming. Se vstupem dalších „hráčů“ budeme pravděpodobně cenu snižovat.

Strategie nízkých cen. Tuto strategii vidíme u produktů, které jsou svými vlastnostmi velmi podobné. Produkt je prodávaný za nízkou cenu, s nízkou přirážkou a požadovaný zisk je dohnán množstvím prodeje. Pokud produktu nedáme žádnou jinou přidanou hodnotu, je cena rozhodující faktor.

Opatrně na prudké snižování cen, ty mohou na zákazníka působit jako snížení kvality produktu.

„Peníze (až) na prvním místě“

O tom, že cena je jedním z nejdůležitějších aspektů produktu (nikoli jediných), není pochyb, a k jejímu správnému nastavení je třeba mít "správný čich", "selský rozum" a dvě vysoké školy :-)

I sebelepší produkt s nevhodně stanovenou cenou ztrácí zákazníky. Proto je důležité před stanovením ceny provést důkladný průzkum trhu, konkurence, identifikovat potřeby zákazníka, stanovit si vlastní podnikatelské cíle a s přihlédnutím ke zjištěným faktům nastavit prodejní cenu.

 

Segmentace trhu anebo proč je důležité vědět, kdo je zákazník?

Segmentací rozumíme rozdělení trhu na menší skupiny, které se vyznačují shodnými potřebamicharakteristickým nákupním chováním. Na tyto skupiny můžeme účinněji cílit reklamu, nastavením prodejních cen, s využitím cenové psychologie, podnítit chuť nakupovat a průzkumem segmentu lépe reagovat na jejich potřeby.

K vyhodnocení poslouží data o návštěvnících webových stránek dostupné například z Google Analytics. Monitoringem vašeho webu získáte přehled o návštěvnících, a tím i představu, kdo váš produkt hledá a nabídnout mu jej „na zlatém podnosu“.

Segmenty můžeme členit například dle věku, pohlaví, úrovně dosaženého vzdělání, zájmů dané skupiny, typu bydlení, odhadovaného příjmu a další.

Jak cena působí na zákazníka

Zákazníka můžeme ovlivnit tím, jak cenu prezentujeme. Notoricky známé jsou ceny končící číslicí 9 (jen 199 Kč za kus!), které jsou v našich končinách hojně zastoupené. Zákazník má dojem, že za zboží/službu platí méně, že cena stále nedosahuje rozhodné hranice, kterou nechce překročit.

„Dva kusy za cenu jednoho“ „Nakup dvě trička a třetí máš zdarma“ „K nákupu nad 899 Kč dárek!“
Příklady různých cen a slevových akcí

Způsobů, jak motivovat kupující, je celá řada a lze je kombinovat. Před stanovením psychologie cenové strategie musíme pochopit (nebo se o to aspoň pokusit) očekávání zákazníka a vyzkoušet, na kterou strategii zákazníci reagují.

Obchodní software pomůže s výpočtem cen i vyhodnocením prodeje

Pro výpočet prodejních cen můžete využít obchodní software Allegro. Pomocí vzorců stanoví cenu pro zákazníka, podporuje prodejní akce (slevy za manipulační množství, např. při odběru celé palety či uceleného balení, množstevní slevy, bonusy) a jejich vzájemné kombinace. Pro vyhodnocení ziskovosti cenových akcí poskytne statistické přehledy a reporty.

Ukázka prodejních statistik v Allegru

Chcete více informací k metodám stanovení ceny? Přečtěte si první díl Jak nastavit prodejní cenu #1 na našem blogu, ve kterém se dočtete o různých přístupech k cenám, včetně příkladů.

Zpět nahoru

Dále by vás
mohlo zajímat

Elektronická výměna dat v systému EDI

Elektronická výměna dat v systému EDI

Základní definice EDI říká, že jde o moderní způsob komunikace mezi dvěma nezávislými subjekty (např. obchodními partnery), při které dochází k výměně standardních strukturovaných obchodních a jiných…

Co to vlastně je, ten ekonomický systém v cloudu?

Co to vlastně je, ten ekonomický systém v cloudu?

Vaše společnost úspěšně roste, rozvíjí se a vy začínáte být zavaleni denní agendou. Udržování chodu firmy v tabulkovém editoru se pro vás stává noční můrou a je stále zřejmější, že otázka již nezní,…

Jak správně vytvořit fakturu

Jak správně vytvořit fakturu

Není na tom nic zase tak složitého. Stačí mít základní znalosti a dobrého pomocníka v podobě fakturačního programu na vystavování faktur online. S našim návodem zvládne vystavit fakturu každý…

Jdete do toho s námi?
Napište nám.
Nebo zavolejte 8-17 h 731 441 155