Nejvýznamnější změny ve verzi Allegro-software 2.128
V naší nejnovější aktualizaci systému Allegro-software jsme se zaměřili na zlepšení a nové funkce, které vám pomohou efektivněji řídit vaše podnikání a zjednodušit každodenní procesy. Pojďme se podívat na hlavní novinky verze 2.128, které by vás mohly zajímat:
Vyzvednutí na pobočce
Umožňujete zákazníkovi osobní odběr u vás na firmě, na pobočce, nebo ve skladu?
Nyní si tak můžete nastavit pro způsob dodání (typicky osobní odběr), že se mají nabízet vaše adresy. Navíc si můžete u vašich adres označit, které chcete používat jako místo vyzvednutí. V obchodních dokladech se pak nabízí místo adres zákazníka místa vyzvednutí evidovaná u vlastníka.
Dohoda o mlčenlivosti
Potřebujete dát všem uživatelům na vědomí, že pracují s citlivými daty?
Můžete využít možnosti označit si zákazníky a dodavatele, že máte s nimi uzavřenu dohodu o mlčenlivosti. Následně systém uživatele upozorní v prodejních dokladech a informace je obsažena i v tooltipu společnosti.
Aktualizace cen na dodacím listu
Máte se zákazníkem domluvenou cenu na zakázce, ale trh se rychle mění a v době realizace zakázky již platí nové prodejní ceny?
Můžete využít nové funkce na dodacím listu, díky které systém při vykrytí zakázky dodacím listem aktualizuje ceny dle aktuálně platných v ceníku. Funkce je dostupná pouze pro uživatele s daným oprávněním.
Likvidace zakázek
Obchodník uzavřel zakázku, i když není dokončen celý obchodní proces?
Nyní je možné zpřísnit podmínky pro uzavírání zakázek. Do předvoleb systému a individuálních nastavení byla přidána možnost zákazu likvidace zakázek, pokud navázané dodací listy nejsou vyfakturovány, nebo k nim nejsou vytvořeny výdejky, anebo tyto výdejky nejsou potvrzeny. Zákaz je možno prolomit pomocí oprávnění například pro odpovědnou osobu.
Tyto nové funkce jsou navrženy tak, aby usnadnily vaši práci a přispěly k efektivnějšímu řízení vaší firmy. Pokud máte jakékoli dotazy nebo potřebujete pomoc s nastavením dle vašich potřeb, neváhejte nás kontaktovat. Rádi vám pomůžeme!
Aktuality ze světa účetnictví
Změna výpočtu čistého obratu
Doba závěrek a přiznání se již blíží mílovými kroky, a s tím souvisí i tvorba účetních výkazů. Ve výkazu zisku a ztrát nalezneme také položku „Čistý obrat za účetní období“. Již drahně let zůstávala definice obratu stejná, zjednodušeně tedy že do obratu spadají účty účtové třídy 6.
V roce 2024 však přišla zásadní změna. Do čistého obratu nyní spadají jen ty tržby, na kterých je založen obchodní model společnosti, tedy tržby, které firmu živí.
Pokud se tedy jedná například o firmu, která poskytuje služby, tak její hlavní tržby nalezneme na účtu 602. I když firma během roku například prodá nějaký svůj dlouhodobý majetek (účet 641), obdrží náhradu od pojišťovny (účet 648), má nějaké výnosové úroky (účet 662) a má zaúčtované i kurzové rozdíly (účet 663), tak čistý obrat bude stále tvořit jen účet 602.
V případě účetních období započatých před 1.1.2024 se nová definice nepoužije, proto v účetní závěrce k 31. 12. 2024 bude tedy ve výkazu zisku a ztráty vykázán čistý obrat za běžné účetní období podle nové definice čistého obratu a za srovnávací účetní období, tj. k 31. 12. 2023 bude čistý obrat vykázán podle původní definice. Dle stanoviska MF ČR je také možné v účetní závěrce za rok 2024 čistý obrat za minulé účetní období neuvádět.
Vše by samozřejmě měla účetní jednotka popsat v příloze k účetní závěrce. Čistý obrat se neuvádí jen ve výkazech, ale má také vliv na kategorizaci účetní jednotky a je to také jedna z podmínek pro vyhodnocení povinnosti auditu. V Allegru tak bude definice čistého obratu přístupná, jelikož si ji každá společnost bude muset upravit sobě na míru.
A od roku 2025 se změní také definice obratu pro účely DPH, ale o tam zase příště.