Co je objednávka
Objednávka je klíčovým dokumentem v obchodním vztahu. Kupujícímu slouží jako záznam o požadovaném zboží nebo službách, specifikacích, termínech dodání a dohodnutých cenách a dalších navrhovaných podmínkách. Pro prodávajícího je přijatá objednávka důležitým prvkem v plánování výroby, skladování i logistice. Program na evidenci objednávek nabízí Allegro Software.
Co je objednávka a k čemu slouží?
Jedná se často o závazný smluvní vztah mezi dodavatelem a odběratelem. Pomocí objednávky se strany chrání před neplněním závazků.
Objednávkou dává kupující návrh dodavateli na uzavření smlouvy ke koupi zboží nebo poskytnutí služby. Prodávající může návrh přijmout, často tak činí zasláním potvrzení objednávky, nebo odmítnout. Pokud je objednávka přijata, stává se právně závaznou pro obě strany.
Objednávku lze uzavřít ústně, písemně nebo elektronicky, pokud není zákonem předepsána konkrétní forma.
Náležitosti objednávky
Aby byla objednávka právně závazná, musí splňovat několik náležitostí, vyplývající především z občanského zákoníku.
- Identifikační údaje kupujícího a prodávajícího (název, adresu, IČO a DIČ včetně zápisu v příslušném rejstříku).
- Určení předmětu objednávky. Předmětem mohou být zboží, služby nebo jiné plnění.
- Jasně stanovená cena nebo způsob jejího určení.
- Způsob platby.
- Způsob a termín dodání.
V objednávce lze uvést další podrobnosti, které jsou již na vůli zúčastněných stran (nejsou povinné, lze je však doporučit pro snížení rizika nedorozumění):
- Datum vystavení objednávky.
- Termín, ve kterém se má dodavatel vyjádřit k objednávce.
- Jméno a kontakt na osobu, která objednávku vystavila.
- Kontaktní osobu u dodavatele (známe-li ji).
- Odkaz na nabídku, která objednávce předcházela.
- Související dokumenty – třeba výkresovou dokumentaci k předmětu objednávky.
Vystavenou objednávku je vhodné zaznamenat v programu na evidenci objednávek a zpřístupnit tak podstatné informace všem zúčastněným osobám. Potvrzení objednávky může obsahovat zpřesňující údaje o dodávaném zboží nebo službách, které lze promítnout do evidované objednávky online.
Jaké výhody přinese online evidence objednávek?
Přístup k aktuálním informacím umožní všem zúčastněným mít reálná očekávání ohledně termínu dodání, předmětu i ceně dodávaného a přispěje k lepší interní komunikaci a snížení administrativních nákladů. O výhodách online evidence objednávek se můžete již nyní přesvědčit v demo verzi programu Allegro Software. Pro testující je využití databáze bezplatné. Kromě evidence objednávek zde můžete otestovat přínosy online evidenci nabídek, zakázek a poptávek pro vaše podnikání.